|
Základem vztahu je konvence, která nastavuje očekávání jak se kdo ve vztahu bude
chovat. Předání konvence je především v kompetenci rodiny v souladu s její tradicí
a kulturní úrovní, konvenci nám také předkládá filmová a televizní tvorba.
Konvence pro vztahy vytváří a předkládá k přijetí také ideologie a katecheze
církví. Celá kultura se zabývá vztahy a snaží se předložit normativy, tedy
jakýsi kodex chování, morálky a etiky. Nepodařilo se však stanovit normalitu,
protože lidé jsou různí a co jedni považují za normalitu, jiní by určitě
odmítli. Příkladem je někdejší "kodex budovatele socialismu (komunismu)",
se kterým jsem se setkal jako vychovatel a pamatuji si, že přikazoval vést
nesmiřitelný boj s třídním nepřítelem.
Konvence neřeší všechny možnosti vztahu a někde může být i překážkou.
Na straně jedné na konvenci spoléháme a říkáme si, přece mu nebudu říkat, co si
přeji, to přece ví on sám, na straně druhé ovšem můžeme vlastní dohodou nebo
smlouvou vztahy upravit. V partnerských vztazích je vytváření společných dohod a
představ o vztahu příjemným a dobrodružným obdobím navazování vztahu.
Ať již se dohodneme jakkoli, je dodržování smluv a dohod podstatou věrnosti a
spolehlivosti, opak může být nejen porušením konvence, ale i nevěrou nebo zradou.
Smlouva může být i v rozporu s konvencí a tím vytváří důvěru a intimitu
soukromí nebo dokonce životní alternativu. Smlouva, které porušuje zákony může
být z pohledu moci základem založení sekty, mafie nebo organizovaného zločinu.
Uvnitř takové skupiny však mohou vládnout velmi přátelské a solidární vztahy.
Bez ohledu na okolnosti a souvislosti je nutné dohody a smlouvy dodržovat a pokud
nevyhovují, pak je vypovědět nebo upravit. Vypovězená smlouva i dohoda je formou
odmítnutí a vždy změní vztahy i život. Když si toto všechno uvědomíme, pak
snáze zvládneme osobní, partnerské i profesní vztahy.
|
|
6.
The Observance of Treaties and Agreements
Relationship is based on convention setting
expectation how concrete parties should behave within that relationship. Transmission of
convention foremost falls within the competence of family in accordance with its tradition
and cultural level, but convention is also bequeathed to us through film and television
production. Ideology and catechesis of Churches also creates conventions for relations and
presents them for acceptance. The whole culture is concerned with relations and tries to
introduce normatives representing a sort of codex relevant to conduct, morality and
ethics. However, normality wasn’t defined, because people differ and what some of them
view as normality, others would without any doubt reject. This illustrates as an example
former “codex for builder of socialism (communism)” – I was confronted with this
codex as an instructor and I remember that it ordered people to wage irreconcilable fight
against class enemy.
The convention doesn’t solve all possibilities of relation and somewhere may constitute
an obstacle. On the one hand we relay on convention – and we say I will not surely tell
him what I wish, he does know that himself – on the other hand of course we can regulate
relations by means of our own agreement or treaty. Drafting of joint agreements and
creating conceptions related to relationship within partnerships marks pleasant and
adventurous period typical for establishing of relationship.
No matter how we arrive at an agreement, observance of treaties and agreements forms the
basis of commitment and credibility – the contrary could mean not only violation of
convention, but also unfaithfulness and betrayal. Treaty could be out of line with
convention and consequently induces confidence and intimacy of privacy or even alternative
of life. Treaty violating laws may in terms of power serve as the basis for establishing
of a sect, mafia or organized crime. But within the scope of such group may prevail very
friendly and solidary relations.
Regardless of the circumstances and interrelations it is necessary to observe treaties and
agreements, and possibly to terminate or modify them if they don’t answer the purpose.
Repudiated treaty and agreement constitute a form of refusal and always modify
relationships as well as life. If we awaken to all of that, then we more easily handle
partnership, personal, and vocational relations. |