Informovanost a obtěžování
S rozvojem komunikační techniky lidé
objevili možnosti informovat i obtěžovat cizí lidi. Rozesílají nevyžádané zprávy
po Internetu a telefonem. Příjemce pak nestačí zprávy ani mazat, natož číst.
Situace se stává neúnosnou a uvažuje se o přijetí zákona, který by takové
obtěžování zakázal. Věc má však své úskalí.
Která zpráva může být vyžádána a která ne? Pokud chceme někomu zavolat
nebo mu napsat, budeme čekat na jeho předběžný souhlas, na jeho vyžádání naší
zprávy? Asi ne. Pokud komukoli pošleme zprávu jednu jednou, jistě to nebude za
obtěžování považováno. Upozornit kohokoli na zdroj dalších informací, pokud u
něj očekáváme zájem o problematiku, je jistě správné. Snad lze i tolerovat zprávy
tři v delším časovém období. Pokud však nereaguje, udělejme si poznámku, abychom
mu již nic neposílali.
Dříve se tyto záležitosti řešili inzercí. Měly by být vytvořeny inzertní
internetové stránky, kde by bylo možné bezplatně a dlouhodobě inzerovat cokoli,
především upozornění na zdroje informací. Tuto službu nyní plní Internetové
vyhledavače, ale přístup k některým informacím je na nich snad účelově ukryt nebo
je tam mnoho informací a to ztěžuje vyhledání. Spolu se zákonem omezujícím
obtěžování by mělo být systematizováno vyhledávání na internetových
vyhledavačích. Například nabídek překladů z angličtiny je tam 400. Na ty
pozdější se již nikdo nedostane. Systém by měl umožnit vyhledávání podle
specifických kritérií. U překladů podle místa, odborného zaměření, vzdělání
(zkoušek) a ceny za překlad.
Do oblasti informovanosti patří i reklamy. Osobně bych dal přednost úplnému
katalogu služeb před náhodnou placenou reklamou. Katalog služeb by přinesl úplný
přehled o sortimentu a službách, včetně cen a zaplnění kapacity. Pokud hledám
opravnu oděvů, uvítám i informaci, zda je dílna vytížena na 30 nebo 120 procent.
Reklamy v televizi a na internetu mne odpuzují. Katalog zboží a služeb bych uvítal a
koupil bych si ho. Reklama na internetu mne obtěžuje a zdržuje stahování souborů.
Reklama v televizi mne vyruší ze sledování pořadu. Je dobrá leda k tomu, abych si
zašel něco vyřídit.
Pokud tedy řešíme téma Informovanost a obtěžování, pak řekněme: lidé
mají být informováni a to za podmínky, že sami o informaci projeví zájem. Pak je
žádoucí, aby našli správné a úplné informace. Pokud kdokoli zdroj informací
odmítne, je další kontakt možné považovat za obtěžování. |