lg_perspekt.gif (3329 bytes)

Poznání a moudrost

  Vědění je moc a poznání, informace, jsou spolu s penězmi, schopnostmi, možnostmi a známostmi zdrojem moci. Informace jsou spolu s finančními prostředky základním předpokladem prosperity. Samozřejmě, že tvorba a šíření informací jsou pod mocenskou kontrolou. S tím souvisí cenzura a falešné systémové poznání. Však právě filozofické názory, které se rozšířily do veřejnosti, změnily styl života a celou společnost. Uzavírání manželství spolu s knihtiskem vyústily do vzniku měšťanstva a pak do vzniku kapitalistické civlizace jako snahy opět lidem jejich výdobytky odebrat. Však právě snaha udržet populaci v nevědomosti je hlavní motivaci pro zablokování šíření poznání a moudrosti. Potom velké oficiální doktríny, ideologie a katecheze jsou nejúčinějšími zábranami šíření moudrosti.  Nevědomost pak otevře cestu násilí a tomu je nutné zabránit. Šíření skutečné moudrosti je zpravidla vázáno na malé zájmové neoficiální filozofické nebo spirituální skupiny. Dobrodiním je nalezení názorového systému, který popisuje kauzalitu, dává dobré životní rady a neomezuje člověka v názorech, které přijal na základě svého hledání. Však právě kauzalita je základem pro systémové poznání.
  Co s tím lze dělat? Můžeme založit vlastní rod a vlastní kult a chránit ho před cizí indoktrinací. Tomu se lze bránit vyhlášením priorit a zásad. Pak nezačínat stále od začátku,  ale dotvářet konstrukci systémového poznání. Jedna možnost uchování názorového proudu je převzít poznání autority a respektovat daný systém, druhá možnost je vybrat a pověřit představitele oprávněné systém měnit a dotvářet a třetí možnost je shromažďovat poznání a dát je k dispozici členům, aby si sami vybrali, co jim vyhovuje, nic neztratit ani nezatratit. A protože toho nakonec bude hodně, tak dotvářet celé názorové systémy. Narušení informačního monopolu je zcela nezbytné pro nalezení a vyjádření pravdy. Ve starověku vznikly názorové školy, v našich podmínkách by to mohla být cesta vpřed z bludného kruhu sofistikované nevědomosti.