Totalita a demokracie
Totalita a její protiklad, nazývaný
demokracie, jsou formy realizace moci a sociálně správní komunikace. Totalita je
formou zvůle moci. Kdokoli, kdo má moc, ji prosazuje bez ohledu na vůli veřejného
mínění. Vládu, která je v souladu s veřejným míněním, lze nazvat demokracií.
Nástrojem prosazení moci může být cokoli, zpravidla to však bývá ideologie v
kombinaci s byrokracií nebo finance, čili moc peněz. Rétorika a proklamace
nejsou podstatné. Rozhodující je hodnocení vlády nemanipulovaným veřejným
míněním.
Totalita je jako cesta, kterou musí všichni svorně jít, zatímco vláda
demokracie vytváří pro všechny možnosti, které mohou využít. Totalitní církve
označují a trestají odpadlíky, heretiky a kacíře, víra prostá nevytváří
žádné velké církve, snad jen malé komunity, a boha si hledá každý ve svém srdci.
Až dosud byla demokratická moc vlídná ke všem, i k totalitním, tedy sobeckým
silám a ty nakonec její moc zlomily a samy se ujaly vlády. Totalitní moc končila až
když byla všemi odsouzena a zavržena. Před námi stojí úkol najít takové
nástroje obrany demokratického systému, aby nebyl nazván totalitním v případě, že
se proti totalitním, sobeckým, vlivům brání. Je nutné vytvořit imunitní systém
demokratické společnosti. Čemu se však bránit? Snad proti tomu, co již veřejné
mínění odsoudilo. Je tělo zlé a násilnické, když se brání jeho imunitní systém
infekcím a nákazám? Brání se cizím bílkovinám. Stejně tak demokracie musí
stanovit, co je správné a co je zlé a cizí. Můžeme tedy zájem člověka opřít o
poznání lidské přirozenosti, lidské schopnosti rozpoznat dobré a zlé, lidské
historické zkušenosti a hodnocení lidského, ničím nezmanipulovaného, veřejného
mínění. Základem lidské sociální svobody je schopnost rozpoznat dobré a
zlé. Dobré přijmout a uplatnit, zlé odmítnout. To vše ve prospěch člověka a
lidstva.